Ten serwis używa plików cookie. Więcej informacji  #  This website uses cookies. More information

 
••• Prezydent Duda proponuje referendum, w którym biorący udział mieliby wypowiedzieć się w jakim ustroju państwa i pod prawem jakiej konstytucji chceliby żyć, mieszkać, uczyć się i pracować w Ojczyźnie - pomysł iście szatański ••• Od 13 lat Polska jest w Unii Europejskiej. Niestety władza systemowo oddala nas od wspólnoty pokoju i rozwoju ••• Według PiS gmina Warszawa - jako jedyna w Polsce - ma być pozbawiona prawa wyboru włodarza miasta. Ponieważ kilka razy mieszkańcy stolicy "źle" wybierali to teraz już wybierać nie będą. Na razie - po kilku miesiącach - ten projekt wycofano z Sejmu ••• Strażnik konstytucji i zwierzchnik sił zbrojnych - cichy w Pałacu, głośny na powiatowych wiecach ••• Donośny głos Prezydenta Dudy na poligonie w Żaganiu: Ten program [PiS] nie zostanie zatrzymany przez żaden jazgot, przez żadne demonstracje. Zwraca uwagę mocna prezydencka bezpartyjność oraz jasny stosunek do opozycji i ponad połowy Polaków ••• Donald Tusk pozostaje przewodniczącym Rady Europejskiej do końca 2019 roku. W upartej kampanii rządu polskiego przeciw Polakowi, odrzuconej przez wszystkie inne państwa (27:1), Polska - z poręki PiS - doznała kolejnej szkody ••• Polityka zagraniczna "dobrej zmiany" sięga międzymorza - od Bałtyku do Balatonu ••• Psucie państwa i demokracji w Polsce niepokoi wielu Polaków oraz Parlament Europejski i Komisję Europejską ••• Polacy w zdecydowanej większości akceptują i doceniają przynależność Polski do Unii Europejskiej - unii pokoju, współpracy i równania w górę ••• Oczekujemy od rządzących zaniechania: # demontażu państwa prawa, # ograniczania demokracji i wolności obywatelskich, # nienawiści do współobywateli o innych poglądach i ich poniżania ••• Nie damy rady - tak premier Beata Szydło tłumaczyła prezydentowi Andrzejowi Dudzie odstąpienie od podwyższenia kwoty wolnej od podatku w obiecanym zakresie. Prezydent wielokrotnie zapewniał, że nie trzeba w takie tłumaczenie wierzyć ••• MEN przyjmuje wnioski o dofinansowanie odpraw dla zwalnianych nauczycieli ••• "Janosik" zostaje do 2019 roku bez zapowiadanych zmian ••• Obarczony istotnymi wadami prawnymi skład Trybunału Konstytucyjnego traci na znaczeniu ••• W Warszawie odbył się Nadzwyczajny Kongres Sędziów w obronie poważnie zagrożonego trójpodziału władzy ••• Mała ustawa dekomunizacyjna zmiata złe nazwy ulic i placów ••• Aktualna wiedza na temat badań złóż gazu łupkowego w Polsce na stronie lupkipolskie.pl ••• Dowiedz się więcej o energetyce jądrowej ze strony www.poznajatom.pl ••• WIĘCEJ w zakładce Aktualności

Środa 24.05.2017
Warto zrozumieć
 
 Powrót do listy 
Hyde ParkHyde Park
 



Nowy budżet UE - ambitny ale realny


Budżet Unii Europejskiej, zwany perspektywą finansową, ustalany jest na siedem lat. Obowiązujący dziś obejmuje okres 2007-2013. Został ustalony w 2005 r. w wyniku kompromisu akceptującego ramowy podział środków: 40% na politykę spójności wewnątrz UE, 30% na wspólną politykę rolną i ochronę środowiska, 30% na pozostałe polityki unijne. Taka struktura uwzględniająca sytuację zapóźnienia rozwojowego nowych państw członkowskich i potrzebę silnego ich wsparcia w niwelowaniu znacznych różnic w stosunku do reszty wspólnoty powinna być dalej utrzymana. Jedno siedmiolecie to zdecydowanie zbyt krótki okres, aby nadrobić 45 lat postępującej niewydolności gospodarki i państwa.

W sygnałach dochodzących z Komisji Europejskiej, promowana jest koncepcja by kolejny budżet UE skoncentrował się na nowych priorytetach, które tworzą "europejską wartość dodaną", wysuwając na czoło trzy cele: (1) stały wzrost i zatrudnienie - więcej inwestycji na badania i innowacyjność oraz wzrost funduszy na zwalczanie negatywnych skutków globalizacji, (2) zmiany klimatyczne i dostawy energii - budowa społeczeństwa niskoemisyjnego i inwestycje w infrastrukturę energetyczną, (3) promocja europejskich wartości na świecie - wzrost wydatków na politykę sąsiedzką, w tym Partnerstwo Wschodnie, a także zarządzanie migracją. Dla nas osłabienie udziału polityki spójności jest najbardziej dotkliwe.

Fundusz Spójności powstał na mocy Traktatu z Maastricht z 1991 r., funkcjonuje od 1993 r. Został powołany w celu zmniejszania różnic w poziomie gospodarczo-społecznym krajów i regionów Unii Europejskiej, przez dostarczenie wsparcia finansowego na realizację dużych inwestycji związanych z rozwojem lub modernizacją infrastruktury transportowej i ochrony środowiska. Przed dużym rozszerzeniem UE z pomocy Funduszu Spójności korzystały Grecja, Hiszpania, Irlandia i Portugalia. 1 styczna 2004 r. kwalifikacje do tej pomocy utraciła Irlandia. Od dnia 1 maja 2004 r., oprócz wyżej wymienionych trzech państw członkowskich, z pomocy Funduszu Spójności korzysta dziesięć państw nowoprzyjętych do wspólnoty, w tym Polska.

Fundusz Spójności jest instrumentem polityki strukturalnej Unii Europejskiej, lecz nie zalicza się do funduszy strukturalnych. Pomoc z Funduszu Spójności (współfinansuje projekty o wartości powyżej 10 mln euro) ma zasięg krajowy, a nie regionalny jak w przypadku funduszy strukturalnych. Celem nadrzędnym funduszu jest wzmacnianie spójności społecznej i gospodarczej Unii poprzez finansowanie dużych projektów w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej. Efekty wsparcia z Funduszu Spójności maja kluczowe znaczenie dla pozyskiwania nowych inwestycji, tworzenia miejsc pracy i ogólnego standardu życia mieszkańców.

Drugim ważnym obszarem naszego zainteresowania jest zapewnienie w nowym rozdaniu finansowym Unii silnych instrumentów wsparcia dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich. W wypracowanie założeń strategicznych koncepcji rozwoju rolnictwa europejskiego i sformułowania nowego podejścia do wspólnej polityki rolnej po roku 2013 włączyła się ostatnio Fundacja "Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej" przygotowując materiał, który stanowi punkt wyjścia dla tworzonego Forum Inicjatyw Rozwojowych. W ranach Forum planowane jest tworzenie zespołów specjalistów.

Fundacja proponuje pozostawienie płatności obszarowych jako podstawowego instrumentu wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz przyjęcie jednolitego modelu tych płatności niezwiązanych z produkcją. Wynikająca z takiego podejścia płatność bazowa byłaby uzupełniana płatnościami dodatkowymi. Kolejne postulaty to wprowadzenie wniosku o płatność obszarową odnoszącego się do całego okresu budżetowego, utworzenie specjalnego instrumentów wspierania małych gospodarstw, zastąpienie rent strukturalnych premią restrukturyzacyjną, umożliwiającą aktywna przemianę struktury agrarnej, powstanie instytucji zarządzania ryzykiem w rolnictwie (system ubezpieczeń i asekuracji).

Konsultacje z państwami członkowskimi prowadzi komisarz UE ds. budżetu Janusz Lewandowski. Dąży - jak sam określił - do zaproponowania ambitnego, ale zarazem realistycznego projektu ram finansowych Unii na lata 2014-2020. Komisja Europejska ma go przedstawić w czerwcu 2011 r. Na rok przed ta datą dominuje pogląd, że projekt musi uwzględnić obecną trudną sytuację naznaczoną kryzysem światowym, ale też brać pod uwagę wyzwania technologiczne najbliższych lat, które potrzebują europejskiej odpowiedzi i środków finansowych aby była ona znacząca.
(materiał nt. Forum nadesłała Fundacja EFRWP - 23.08.2010)

R E K L A M Y

Czysty węgiel z nieba