Serwis używa plików cookie. Więcej informacji     This website uses cookies. More information
Bolszewicka wizja państwa
 
Czwartek 30.03.2017
Warto zrozumieć
 
 Lista tematów 
RADA UNII EUROPEJSKIEJ

Zwana dawniej Rada Ministrów, Rada Unii Europejskiej jest głównym organem decyzyjnym Wspólnoty. W jej skład wchodzą ministrowie lub urzędnicy w randze ministra, po jednym z każdego państwa UE. Rada analizuje interesy poszczególnych państw członkowskich i przekłada je na najbliższy im interes Wspólnoty, podejmując uchwały o różnej wadze prawnej. Wcześniej zasięga opinii Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz Komitetu Ekonomiczno-Społecznego. Od 1 stycznia 2010 r. Rada ma stałego przewodniczącego (zwanego prezydentem UE) oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa. Ustanowienie przez Traktat Lizboński tych stanowisk i ich obsadzenie zmniejszyło rolę rotacyjnej prezydencji poszczególnych państw członkowskich, która obecnie - po części - ma znaczenie honorowe.

Rada Ogólna i rady sektorowe (branżowe) tworzą strukturę funkcjonalną Rady. Traktat Lizboński określa, że do Rady Ogólnej głowa państwa lub szef rządu wskazywać będzie jedną osobę reprezentującą ich kraj. Z kolei w skład Rady Spraw Zagranicznych wchodzą ministrowie spraw zagranicznych, którym przewodzi Wysoki Przedstawiciel ds. Zagranicznych oraz Polityki Bezpieczeństwa. Na posiedzeniach rad sektorowych zbierają się ministrowie resortów, które mieszczą się w zakresie omawianych spraw. Działania Rady organizuje Komitet Stałych Przedstawicieli - COREPER, składający się z ambasadorów państw członkowskich akredytowanych przy Wspólnotach. Decyzje w mniej kontrowersyjnych sprawach są podejmowane przez tenże Komitet, a następnie zatwierdzane przez Radę. Jego działania mają na celu znalezienie kompromisowego rozwiązania satysfakcjonującego wszystkie państwa członkowskie.

System głosowania w Radzie. Nicejski system głosowania, według którego cztery duże państwa, każde zamieszkane przez ponad 50 milionów obywateli (Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Włochy) mają siłę po 29 głosów, a Hiszpania (45 milionów) i Polska (38 milionów) - po 27 głosów, będzie obowiązywać w Radzie Unii Europejskiej do 31 października 2014 r. Z upływem tej daty wprowadzony będzie nowy system zwany podwójną większością (55% państw członków Rady jednak nie mniej niż piętnastu z nich, reprezentujących państwa członkowskie, których łączna liczba ludności stanowi co najmniej 65% ludności Unii). Jednak do 31 marca 2017 r. każde państwo będzie mogło zażądać powtórzenia danego głosowania, zgodnie z nicejskim systemem głosów ważonych. Od drugiego kwartału 2017 r. ma obowiązywać wyłącznie system podwójnej większości, choć spodziewane jest wprowadzenie pewnego mechanizmu bezpieczeństwa, podobnego do kompromisu z Joaniny (nazwa greckiej miejscowości, w której w 1994 roku zawarto porozumienie dotyczące sposobu głosowania w Radzie Unii Europejskiej po rozszerzeniu Unii w 1995 roku), pozwalającego - przy spełnieniu określonych warunków - odwlekanie niechcianej decyzji przez "rozsądnych czas" (określenie użyte w Traktacie). Ogólnie Traktat Lizboński rozszerza listę tematów, o których Rada UE może decydować kwalifikowaną większością głosów, uszczuplając jednocześnie listę tych, których uchwalenie wymaga jednomyślności.

P R Z Y P O M N I E N I E
Obietnica Prezydenta

A R C H I W U M
Informacje REGIOsetu 2001-2017

R E K L A M Y

W Y S Z U K I W A R K A