Ten serwis używa plików cookie. Więcej informacji  #  This website uses cookies. More information
Łamiący konstytucję
 
••• Trwa wyjątkowo kłamliwa kampania przed wyborami samorządowymi; nie brak kandydatów z partyjnym i rządowym poparciem oraz polityków opowiadających bzdury, depczących szacunek należny wyborcom ••• Komisja Europejska formalnie pozwała Polskę, członka UE, do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazując, że polska ustawa o Sądzie Najwyższym jest niezgodna z prawem UE, narusza zasadę niezależności sądów oraz zasadę nieusuwalności sędziów ••• Sejm, Senat i Prezydent co parę dni uczestniczyli w szybkiej akcji bieżącej - po raz drugi, trzeci, czwarty, a ostatnio piaty dociskają partyjne jarzmo zakładane na Sąd Najwyższy ••• Senat odrzucił wniosek Prezydenta Dudy o zgodę na zarządzenie ogólnokrajowego referendum konsultacyjnego w sprawie kierunków zmian obowiązującej Konstytucji, nad czym od kilkunastu miesięcy pracował zespół w Kancelarii Prezydenta RP. Zestaw rekomendowanych pytań dowodzi, że Prezydent dość płytko zna i rozumie rolę i treść ustawy zasadniczej ••• Trwa dopasowywanie przepisów Kodeksu wyborczego do koncepcji wyborów wewnętrznych i do Parlamentu Europejskiego odpowiadającej partii trzymającej wszechwładzę. Dodatkowo trzeba kolejną nowelą dopasować się do unijnej ochrony danych osobowych. Najbliższe wybory - samorządowe - 21 października i 4 listopada 2018 r. ••• Psucie państwa i demokracji w Polsce niepokoi wielu Polaków, Parlament Europejski i Komisję Europejską. Trwają starania środowisk prawniczych, obywateli przeciwstawiających się polityzacji wymiaru sprawiedliwości, byłych prezydentów, premierów, ministrów spraw zagranicznych o obronę polskiej praworządności ••• Od 14 lat Polska jest w Unii Europejskiej. Niestety władza bieżącej kadencji systemowo oddala nas od wspólnoty rozwoju i bezpieczeństwa, pomimo że Suweren w zdecydowanej większości akceptuje i docenia naszą przynależność do UE ••• WIĘCEJ w zakładce Aktualności
Poniedziałek 19.11.2018
Warto zrozumieć
 
 Lista tematów 
PRZELICZANIE GŁOSÓW NA MANDATY

Dwie metody. W systemach wyborczych opartych na proporcjonalnej reprezentacji z listami partyjnymi (taki z mocy Konstytucji - art. 96 ust. 2 - obowiązuje przy wyborach do Sejmu RP), do przeliczenia wyników głosowania na wyniki wyborów (rozdział mandatów) stosowane są dwie metody: d'Hondta - belgijskiego matematyka Victora d'Hondtaa oraz Sainte-Laguë - matematyka francuskiego André Sainte-Laguë. W swej propozycji Belg dał fory dużym ugrupowaniom, Francuz - starał się równoważyć reprezentatywność. Metodę d'Hondta stosuje się w Austrii, Finlandii, Holandii, Hiszpanii, także w Polsce (z wyjątkiem wyborów parlamentarnych w 2001 r.). Metodę Sainte-Laguë - w Norwegii, Szwecji, na Łotwie oraz od 2009 roku również w Niemczech; w Polsce w 2001 r. w wersji zmodyfikowanej w kierunku tych dużych. Metoda Sainte-Laguë daje wyniki lepiej odzwierciedlające zróżnicowaną strukturę poglądów wyborców, metoda d'Hondta - jak wspomniano - redukuje wpływ mniejszych ugrupowań w stosunku do uzyskanego przez nie poparcia w głosowaniu i nieproporcjonalnie do poparcia premiuje większych. W 2001 r. zwycięskie ugrupowanie uzyskało w głosowaniu poparcie 41,84% (nikt dotąd nawet nie zbliżył sie do takiego wyniku) - było to o 4,26% wyżej ponad wynik wygranych w 2015 r., ale po przeliczeniu głosów na mandaty metodą Sainte-Laguë obsadziło o 19 mandatów poselskich mniej, i nie mając większości musiało szukać koalicjanta. PiS, którzy przy poparciu 37,58% głosujących otrzymała z przeliczenia 51% mandatów poselskich, obyła się bez koalicjanta.

Zasady. W metodzie d'Hondta liczbę głosów przypadających każdemu komitetowi wyborczemu dzieli się przez kolejne liczby całkowite: 1, 2, 3, 4, itd., a następnie z tak obliczonych ilorazów dla wszystkich uprawnionych wybieranych jest tyle największych, ile jest mandatów do obsadzenia. Natomiast w metodzie Sainte-Laguë liczbę uzyskanych głosów dzieli się przez liczby nieparzyste: 1, 3, 5, 7, itd. Modyfikacja tej metody zastosowana w Polsce w 2001 r. polegała na zastąpieniu liczny 1 liczbą 1,4 co w efekcie sprzyjało partiom z relatywnie większym poparciem, ale nie tak bardzo jak w metodzie d'Hondta.

Przykłady. Zgodnie z obowiązującym obecnie Kodeksem Wyborczym wyniki głosowania są przeliczane na mandaty poselskie metodą d'Hondta, osobno w każdym z 41 okręgów wyborczych. Ich suma daje wynik końcowy obsady miejsc w Sejmie ogłaszany przez Państwową Komisje Wyborczą.
Poniżej przykłady z hipotetycznego okręgu wyborczego, na który przypadają cztery mandaty do obsadzenia. Przy każdej z metod mandaty przepadają ugrupowaniom, które uzyskały cztery kolejne najwyższe wskaźniki w wyniku dzielenia, a w ramach ugrupowań - kandydatom o największym kolejno poparciu wyborców. Oto jak istotne są różnice po stronie władzy przy "obróbce" różnymi metodami tej samej struktury głosów przy urnach.

Metoda d'Hondta - zastosowana w Polsce w latach 1993, 1997, 2005, 2007, 2011 i 2015.
(dzielenie przez kolejne liczby całkowite: 1; 2; 3; 4 i dalsze)
 
    startujące Komitety
  uzyskana liczba głosów
      wyniki dzielenia
 
    ugrupowanie 1
  ugrupowanie 2
  ugrupowanie 3
  ugrupowanie 4
352
225
  78
  16
       352, 176, 117, 88
       225, 112
       78
       16
 
Mandaty przepadają: trzem kandydatom z ugrupowania 1 (352, 176, 117) oraz jednemu z ugrupowania 2 (225).

Metoda Sainte-Laguë
(dzielenie przez kolejne liczby nieparzyste: 1; 3; 5; 7 i dalsze)
 
    startujące Komitety
  uzyskana liczba głosów
      wyniki dzielenia
 
    ugrupowanie 1
  ugrupowanie 2
  ugrupowanie 3
  ugrupowanie 4
352
225
  78
  16
       352, 117, 70
       225, 75
       78, 26
       5
 
Mandaty przepadają dwum kandydom z ugrupowania 1 (251 i 117), jednemu z ugrupowania 2 (160) oraz jednemu z ugrupowania 3 (78).

Metoda Sainte-Laguë zmodyfikowana - zastosowana w Polsce w 2001 r.
(dzielenie przez 1,4; 3; 5; i kolejne nieparzyste)
 
    startujące Komitety
  uzyskana liczba głosów
      wyniki dzielenia
 
    ugrupowanie 1
  ugrupowanie 2
  ugrupowanie 3
  ugrupowanie 4
352
225
  78
  16
       251, 117, 70
       160, 75, 45
       55
       11
 
Mandaty przepadają dwum kandydatom z ugrupowania 1 (251 i 117) oraz dwum z ugrupowania 2 (160 i 75).

REGIOset, 2015.10.26.


W Y S Z U K I W A R K A