Ten serwis używa plików cookie. Więcej informacji  #  This website uses cookies. More information
Łamiący konstytucję
 
••• Trwa wyjątkowo kłamliwa kampania przed wyborami samorządowymi; nie brak kandydatów z partyjnym i rządowym poparciem oraz polityków opowiadających bzdury, depczących szacunek należny wyborcom ••• Komisja Europejska formalnie pozwała Polskę, członka UE, do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazując, że polska ustawa o Sądzie Najwyższym jest niezgodna z prawem UE, narusza zasadę niezależności sądów oraz zasadę nieusuwalności sędziów ••• Sejm, Senat i Prezydent co parę dni uczestniczyli w szybkiej akcji bieżącej - po raz drugi, trzeci, czwarty, a ostatnio piaty dociskają partyjne jarzmo zakładane na Sąd Najwyższy ••• Senat odrzucił wniosek Prezydenta Dudy o zgodę na zarządzenie ogólnokrajowego referendum konsultacyjnego w sprawie kierunków zmian obowiązującej Konstytucji, nad czym od kilkunastu miesięcy pracował zespół w Kancelarii Prezydenta RP. Zestaw rekomendowanych pytań dowodzi, że Prezydent dość płytko zna i rozumie rolę i treść ustawy zasadniczej ••• Trwa dopasowywanie przepisów Kodeksu wyborczego do koncepcji wyborów wewnętrznych i do Parlamentu Europejskiego odpowiadającej partii trzymającej wszechwładzę. Dodatkowo trzeba kolejną nowelą dopasować się do unijnej ochrony danych osobowych. Najbliższe wybory - samorządowe - 21 października i 4 listopada 2018 r. ••• Psucie państwa i demokracji w Polsce niepokoi wielu Polaków, Parlament Europejski i Komisję Europejską. Trwają starania środowisk prawniczych, obywateli przeciwstawiających się polityzacji wymiaru sprawiedliwości, byłych prezydentów, premierów, ministrów spraw zagranicznych o obronę polskiej praworządności ••• Od 14 lat Polska jest w Unii Europejskiej. Niestety władza bieżącej kadencji systemowo oddala nas od wspólnoty rozwoju i bezpieczeństwa, pomimo że Suweren w zdecydowanej większości akceptuje i docenia naszą przynależność do UE ••• WIĘCEJ w zakładce Aktualności
Niedziela 16.12.2018
Warto zrozumieć
 
 Lista haseł 
UNIJNY RYNEK WEWNĘTRZNY

Podstawy prawne utworzenia jednolitego rynku wewnętzrnego UE zostały zawarte w art. 14 Traktatu o Wspólnocie Europejskiej. Rynek wewnętrzny jest definiowany jako obszar bez granic wewnętrznych, na którym funkcjonuje swobodny przepływ towarów, usług, osób i kapitału.

Podstawowym narzędziem wspomagającym swobodny przepływ towarów jest zniesienie ceł i wszelkich innych opłat granicznych. Poza tym zakazano wprowadzania jakichkolwiek ograniczeń celnych po wejściu w życie Traktatu. Zabroniono także ustanawiania podatków, które miałyby na celu ochronę produktów krajowych, jak również dotowania eksportu.

Swoboda przepływu usług jest stosunkowo najsłabiej rozwinięta. Wynika to z faktu, że wiele usług jest wpisanych w politykę gospodarczą danego kraju i jego przepisy prawne. Do takich należą m. in. usługi bankowo-finansowe, telekomunikacyjne, ubezpieczeniowe. Istnieją także przeszkody związane z różnicami w poziomie rozwoju gospodarczego oraz czynnikami geograficznymi, klimatycznymi itp. Te dysproporcje utrudniają ujednolicenie przepisów; są głównymi barierami dla liberalizacji przepływu usług.

Swoboda przemieszczania się osób przysługuje wszystkim posiadającym obywatelstwo UE oraz pracownikom najemnym, osobom korzystającym z prawa do tworzenia przedsiębiorstw lub świadczącym usługi na obszarze UE. Prawo swobodnego przemieszczania pozwala także na osiedlanie się na obszarze Wspólnoty i stosowanie tzw. samozatrudnienia, czyli wykonywania wolnego zawodu lub świadczenia usług. Swobodę przepływu osób wspierają regulacje dotyczące ubezpieczeń społecznych, wzajemnego uznawania dyplomów i kwalifikacji zawodowych; ograniczenia zatrudniania są tylko w nielicznych, szczególnych przypadkach dotyczących m. in. prawników, architektów, lekarzy, farmaceutów.

Zasada swobodnego przepływu kapitału umożliwiła liberalizację handlu i działalności gospodarczej na terenie całej Unii Europejskiej. Pozwala ona na transfer zysków między poszczególnymi państwami, swobodny wybór rodzaju lokaty i kredytu, na inwestycje na rynku nieruchomości i na giełdach. Duże znaczenie dla przejrzystości i uproszczenia rozliczeń miało także wprowadzenie do obiegu od 1 stycznia 2002 roku wspólnej waluty: euro.

Ustanowieniu jednolitego rynku wewnętrznego sprzyja także przyspieszenie procesu stanowienia prawa, gdyż większość aktów prawnych traktujących o wspólnym rynku może być uchwalana przez Radę Unii Europejskiej tzw. kwalifikowaną większością głosów.

W Y S Z U K I W A R K A