Ten serwis używa plików cookie. Więcej informacji  #  This website uses cookies. More information
Polska dziedzictwem
 
••• Na teren Polski przedostał się groźny koronawirus COVID19. Rząd ogłosił stan epidemii i wydał przepisy regulujące zasady działania służby zdrowia, wprowadził kwarantanny dla osób mających kontakt z zarażonymi lub wracających z zagranicy, zamknięto lotniska oraz wszelkie obiekty i imprezy, w których zwykle jednocześnie przebywa wiele osób ••• Pomimo wielkiego niebezpieczeństwa dla życia obywateli - prezes partii rządzącej, premier rządu i prezydent państwa nie widzą przesłanek do przesunięcia majowych wyborów prezydenckich na termin późniejszy ••• Dwa miliardy (to dwa tysiące milionów) złotych na partyjną propagandę TVP zamiast na ochronę zdrowia obywateli. Tak bezwzglednie czynią ludzie zaślepieni żądzą władzy, a nie zatroskani dobrostanem Polaków ••• Partia i rząd przemawiają wyborcom "do ręki" ••• dobrazmianagate - kasta wysokich urzędników państwowych, kilku członków "dobrze zmienionej" Krajowej Rady Sądownictwa, działając w porozumieniu, dostarczali heiterce dane osobowe, a ta rozpowszechniała anonimy szkalujące sędziów niepokornych wobec władczej destrukcji wymiaru sprawiedliwości ••• Komisja Europejska formalnie pozwała Polskę, członka UE, do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazując, że polska ustawa o Sądzie Najwyższym jest niezgodna z prawem UE, narusza zasadę niezależności sądów oraz zasadę nieusuwalności sędziów ••• Psucie państwa i demokracji w Polsce, prawa i sądownictwa niepokoi wielu Polaków, Parlament Europejski i Komisję Europejską ••• Piętnasty rok Polska jest w Unii Europejskiej. Niestety władza bieżącej kadencji systemowo oddala nas od wspólnoty rozwoju i bezpieczeństwa, pomimo że Polacy w zdecydowanej większości akceptuje i docenia naszą przynależność do UE •••
Czwartek 25.04.2024
Warto zrozumieć
 
ATTRACTIVENESS OF INVESTING IN SMALL TOWNS

The Gdansk Institute for Market Economics (Gdansk-Warsaw) has carried out the third ranking of attractiveness of investing in small towns already, this time focusing on 508 Polish small towns (which are not seats of voivodship or poviat authorities). The report presenting the obtained results, drew up by Pawel Swianiewicz and Wojciech Dziemianowicz in September 2001, is available on the Institute's website

The basis for the ranking was provided by official data coming from numerous institutions (the Central Statistical Office, the Ministry of Finance, the National Bank of Poland, the Polish Agency for Foreign Investment), which allowed to adopt the following criteria:
# absorption of the local market, size of the market, wealth of the local community, level of economic activity of the community,
# quality of the labour market, level of inhabitants' education, existence and quality of scientific, research and educational institutions,
# atmosphere in the community, activity of the community, initiating of institutions for civic community, political stability,
# technical infrastructure, condition of roads and telecommunication network, availability of power engineering media, ecologically friendly devices and installations,
# business environment infrastructure, chain of banks, insurance companies and other institutions supplying needs of the economic life,
# transport availability, location with respect to main roads and railways, planned motorways, ports, airports and border checkpoints,
# effectiveness of economic transformation, private sector development, foreign investors activity so far, diversity of economic trade structure,
# marketing activity, activity of local self-government authorities aiming to present their town by various means and various media, disseminating of data concerning development opportunities,
# recreational opportunities, nearness to areas of high natural and cultural values, quantity and quality of tourist accommodations.

On the basis of the collected data, a synthetic index of investing attractiveness has been specified for 272 small towns, which were next classified to attractiveness classes (in descending order) A, B, C or D, whereas 15 leaders became A1 class. The remaining group of 236 towns were classified to E, F or G classes, however their synthetic index is not given in the report. The classes represent relative attractiveness in relation to towns included in the research.

Leaders - first fifteen towns
(highest synthetic index - A1 class)
1. Łomianki - Mazowieckie Voivodship, 2. Kórnik - Wielkopolskie Voivodship, 3. Podkowa Leśna - Mazowieckie Voivodship, 4. Karpacz - Dolnośląskie Voivodship, 5. Swarzędz - Wielkopolskie Voivodship, 6. Józefów - Mazowieckie Voivodship, 7. Konstancin-Jeziorna - Mazowieckie Voivodship, 8. Szklarska Poręba - Dolnośląskie Voivodship, 9. Chojna - Zachodniopomorskie Voivodship, 10. Kostrzyn - Wielkopolskie Voivodship, 11. Ustroń - Śląskie Voivodship, 12. Wesoła - Mazowieckie Voivodship, 13. Zielonka - Mazowieckie Voivodship, 14. Duszniki-Zdrój - Dolnośląskie Voivodship, 15. Ciechocinek - Kujawsko-Pomorskie Voivodship.

Top voivodship "fives" apart from the leaders
(next to voivodships, number of their small towns with A1-D classes is given; before town - its ranking position; after town - its synthetic index - class)
The best positions in respect to satisfied individual ranking criteria were taken by the following: The investment attractiveness specified in the ranking means attractiveness resulting from objective conditions, potential attractiveness. The list of towns ordered in the quoted report shows close relations on the one hand, but also significant differences on the other in respect to the list of towns where it was most invested in recent years. There are among small towns those which are as attractive as some voivodship capitals, although the majority of the latter, for obvious reasons, are definitely ahead of towns included in the research ( Warszawa - business activity is carried on by 326 large foreign investors, Poznań - 94, Wrocław - 81, Łódź - 75).

R E K L A M Y


Czysty węgiel z nieba