Ten serwis używa plików cookie. Więcej informacji  #  This website uses cookies. More information
Polska dziedzictwem
 
••• 2018 - Niech po dobrej zmianie nastąpi zmiana lepsza ••• Polska w antyunijnej frondzie z Czechami, Słowacją i Węgrami, nie chce rozmawiać o wspólnotowych problemach z uchodźcami ••• Trwa dopasowywanie przepisów Kodeksu wyborczego do koncepcji wyborów odpowiadającej partii trzymającej w Sejmie władzę. Teraz trzeba kolejną nowelą ustawy dopasować się do unijnej ochrony danych osobowych. Wybory samorządowe za kilka miesięcy ••• 12 czerwca Prezydent Andrzej Duda przedstawił 15 pytań, które osobiście wskazał do zapowiedzianego referendum ws. ewentualnych zmian bądź zastąpienia nową obowiązującej Konstytucji RP. Zestaw pytań dowodzi, że Prezydent dość płytko zna i rozumie rolę i treść ustawy zasadniczej ••• Psucie państwa i demokracji w Polsce niepokoi wielu Polaków, Parlament Europejski i Komisję Europejską. Trwają starania środowisk prawniczych, obywateli przeciwstawiających się polityzacji wymiaru sprawiedliwości, byłych prezydentów, premierów, ministrów spraw zagranicznych o obronę polskiej praworządności ••• Po 818 dniach od ogłoszenia przez Trybunał Konstytucyjny opublikowano wyroki dot. wskazanych niezgodności z Konstytucją przepisów nowelizacji (z grudnia 2015) i nowej ustawy o TK (z lipca 2016). W Dzienniku Ustaw z 5 czerwca 2018 r. wyroki nazwano rozstrzygnięciami wydanymi z naruszeniem przepisów. Tak odwrócono kota ogonem ••• Od 14 lat Polska jest w Unii Europejskiej. Niestety władza bieżącej kadencji systemowo oddala nas od wspólnoty bezpieczeństwa i rozwoju, pomimo że Polacy w zdecydowanej większości akceptują i doceniają naszą przynależność do UE ••• WIĘCEJ w zakładce Aktualności
Niedziela 22.07.2018
Warto zrozumieć
 
ATTRACTIVENESS OF INVESTING IN SMALL TOWNS

The Gdansk Institute for Market Economics (Gdansk-Warsaw) has carried out the third ranking of attractiveness of investing in small towns already, this time focusing on 508 Polish small towns (which are not seats of voivodship or poviat authorities). The report presenting the obtained results, drew up by Pawel Swianiewicz and Wojciech Dziemianowicz in September 2001, is available on the Institute's website

The basis for the ranking was provided by official data coming from numerous institutions (the Central Statistical Office, the Ministry of Finance, the National Bank of Poland, the Polish Agency for Foreign Investment), which allowed to adopt the following criteria:
# absorption of the local market, size of the market, wealth of the local community, level of economic activity of the community,
# quality of the labour market, level of inhabitants' education, existence and quality of scientific, research and educational institutions,
# atmosphere in the community, activity of the community, initiating of institutions for civic community, political stability,
# technical infrastructure, condition of roads and telecommunication network, availability of power engineering media, ecologically friendly devices and installations,
# business environment infrastructure, chain of banks, insurance companies and other institutions supplying needs of the economic life,
# transport availability, location with respect to main roads and railways, planned motorways, ports, airports and border checkpoints,
# effectiveness of economic transformation, private sector development, foreign investors activity so far, diversity of economic trade structure,
# marketing activity, activity of local self-government authorities aiming to present their town by various means and various media, disseminating of data concerning development opportunities,
# recreational opportunities, nearness to areas of high natural and cultural values, quantity and quality of tourist accommodations.

On the basis of the collected data, a synthetic index of investing attractiveness has been specified for 272 small towns, which were next classified to attractiveness classes (in descending order) A, B, C or D, whereas 15 leaders became A1 class. The remaining group of 236 towns were classified to E, F or G classes, however their synthetic index is not given in the report. The classes represent relative attractiveness in relation to towns included in the research.

Leaders - first fifteen towns
(highest synthetic index - A1 class)
1. Łomianki - Mazowieckie Voivodship, 2. Kórnik - Wielkopolskie Voivodship, 3. Podkowa Leśna - Mazowieckie Voivodship, 4. Karpacz - Dolnośląskie Voivodship, 5. Swarzędz - Wielkopolskie Voivodship, 6. Józefów - Mazowieckie Voivodship, 7. Konstancin-Jeziorna - Mazowieckie Voivodship, 8. Szklarska Poręba - Dolnośląskie Voivodship, 9. Chojna - Zachodniopomorskie Voivodship, 10. Kostrzyn - Wielkopolskie Voivodship, 11. Ustroń - Śląskie Voivodship, 12. Wesoła - Mazowieckie Voivodship, 13. Zielonka - Mazowieckie Voivodship, 14. Duszniki-Zdrój - Dolnośląskie Voivodship, 15. Ciechocinek - Kujawsko-Pomorskie Voivodship.

Top voivodship "fives" apart from the leaders
(next to voivodships, number of their small towns with A1-D classes is given; before town - its ranking position; after town - its synthetic index - class)
The best positions in respect to satisfied individual ranking criteria were taken by the following: The investment attractiveness specified in the ranking means attractiveness resulting from objective conditions, potential attractiveness. The list of towns ordered in the quoted report shows close relations on the one hand, but also significant differences on the other in respect to the list of towns where it was most invested in recent years. There are among small towns those which are as attractive as some voivodship capitals, although the majority of the latter, for obvious reasons, are definitely ahead of towns included in the research ( Warszawa - business activity is carried on by 326 large foreign investors, Poznań - 94, Wrocław - 81, Łódź - 75).

R E K L A M Y


Czysty węgiel z nieba